Cluburile din Liga 1 vor primi pe sezon suma de 28 de milioane de euro, fără TVA, pentru următoarele cinci ediții de campionat, după ce Liga Profesionistă de Fotbal (LPF) a încheiat, ieri, 22 aprilie 2019, contractul de vânzare a drepturilor TV cu compania EAD Interactive, cea care în vara lui 2018 a achiziționat și a doua opțiune din campionatul Ligii 2. Noul contract e mai mare cu cu 500.000 de euro față de cel anterior, semnat în 2014 și care expiră în această vară.
„Am semnat pe 5 ani și suntem responsabili pentru producerea de meciuri. Vrem să facem produsul mai atractiv, să creștem audiența pentru TV, dar și pe stadioane. Nu e un simplu contract de drepturi TV. E un contract mai complex, inclusiv pe parte de marketing. Vrem profesionalizarea managementului. Ne interesează să creștem audiențele de pe stadioane și să vină branduri importante alături de echipele din Liga 1. Ne interesează să digitalizăm”, a declarat Orlando Nicoară, director general în cadrul companiei EAD Interactive, după semnarea actelor.
În comunicatul emis de LPF se specifică și ceea ce președintele Gino Iorgulescu vorbea cu mai puțin de o săptămână înainte, că în Liga 1 nu mai sunt dorite echipe care să nu aibă condiții pentru acest nivel, astfel că a cerut FRF noi condiții de licențiere. S-a dat exemplul celor de la FC Hermannstadt, care nici acum nu joacă pe teren propriu, însă ținta reală erau echipele care în acest moment sunt principalele favorite la promovarea din Liga 2. Cu șapte etape înainte de finalul sezonului, Academica Clinceni și Chindia Târgoviște sunt clasate pe primele două poziții care duc în Liga 1, însă niciuna dintre ele nu beneficiază de stadion la standardele cerute de LPF.
„Atragerea unor brand-uri importante ca sponsori ai Ligii 1, precum și a infrastructurii stadioanelor sunt, de asemenea, obiective comune. Readucerea în fotbalul românesc de prim rang a marilor orașe (Arad, Timișoara, Brașov, Oradea, Ploiești, Pitești, Galați), dezvoltarea parteneriatelor între cluburi performante și primării, cu respectarea legislației economice în vigoare, încurajarea cluburilor construite solid, precum FC Viitorul, un exemplu de profesionalism și reprezentativitate pentru orașul Constanța, sprijinirea marilor brand-uri (Petrolul, Rapid, UTA, U Cluj, Politehnica Timișoara, FC Argeș, Oțelul) sunt alte obiective ale acestui parteneriat”, a scris LPF în comunicat.
Anunțul LPF vine și după ce, ani la rând, echipe fără tradiție și suporteri au promovat în Liga 1 și au micșorat interesul microbiștilor, atât de a merge pe stadioane, cât și de urmări meciurile la TV.
În acest moment, în lupta pentru promovarea în Liga 1 sunt implicate cinci echipe: Academica Clinceni, Chindia Târgoviște, „U” Cluj, Sportul Snagov și Petrolul. Dintre acestea, doar „U” Cluj și Petrolul au toate condițiile necesare primei ligi și sunt și cluburi de tradiție, cu suporteri și galerii, adică exact ce vrea LPF și deținătorul de drepturi TV.
„Afectează promovarea cluburilor mici în Liga 1, pentru că aceste cluburi nu au stadioane și condiții pentru a juca în Liga 1. Din acest punct de vedere, suntem în discuții cu FRF să facem niște schimbări, pentru că nu le mai putem acorda grațiere să joace un an în altă parte, în alte localități unde găsesc stadion omologat. Nu se mai poate face ceva acum, ci trebuie anunțat cu un an înainte. Așa nu se mai poate, pentru că ne trezim că intră în Liga 1 echipe ca… Hermannstadt, care a primit perioadă de grațiere să joace în altă parte, fiindcă nu are stadion și și-l renova pe cel propriu până la finalul anului, și nici acum nu joacă pe propriul stadion. Ne gândim ca, pe viitor, cele care nu îndeplinesc condițiile de licențiere să nu promoveze”, spunea Gino Iorgulescu, care a fost susținut de președintele FRF, Răzvan Burleanu: „Nu doar acest lucru ne interesează, să existe acel stadion, ci și câte locuri are, câte locuri acoperite sunt pe acel stadion, ne interesează partea de încălzire, de nocturnă, spațiile de transmisii TV. Toate acestea au fost concluzii ale primei ședințe de fotbal profesionist, concluzii care au fost dezbătute și la nivel de Comitet Executiv. Și da, la nivel de Comitet Executiv vrem să luăm astfel de decizii pentru fiecare eșalon, decizii pe care să le putem anunța cu ceva timp înainte, astfel încât să oferim șanse egale, echitate, până la urmă, tuturor cluburilor angrenate în promovare, fie că vorbim de la Liga a 4-a la Liga a 3-a, de la Liga a 3-a la Liga a 2-a, de la Liga a 2-a la Liga 1. Da, să întărim partea de infrastructură. De ce? Fiindcă, în primul rând, ne interesează să punem în centrul atenției suporterii”.
Arad, Timișoara, Brașov, Oradea, Ploiești, Pitești sau Galați sunt orașe pe care LPF le vrea în Liga 1. Totodată, cluburile Petrolul, Rapid, UTA, „U” Cluj, Politehnica Timișoara, FC Argeș și Oțelul sunt numite mari branduri, pe care forul condus de Gino Iorgulescu vrea să fie sprijinite să promoveze. Despre Farul nu se specifică nimic, însă, în schimb, e dat ca exemplu Viitorul, pentru profesionalism și reprezentativitate a orașului Constanța, deși gruparea lui Gică Hagi nu joacă în orașul Constanța și nici nu are acest nume în titulatură. Dintre cluburile enumerate mai sus, Rapid și Oțelul joacă în Liga 3, giuleștenii fiind mari favoriți la promovare, în timp ce restul evoluează în Liga 2. Cât o privește pe Politehnica Timișoara, nu știm la care Poli s-a referit LPF, ACS sau ASU.
Articol scris de Marius ANGHEL
Foto: Răzvan Păsărică (Sport Pictures) / Petrolul Ploiești