Cornel Penescu a băgat FC Argeș în insolvență și a cerut Tribunalului Comercial desemÂnaÂrea CabiÂneÂtului Individual de Insolvență NiÂcolae Enoiu ca adÂministrator juÂdiciar care să facă un plan de reÂorganizare a cluÂbului. Pentru a vedea care sunt soluțiile de reÂdresare a grupării din Trivale, am discutat cu D.C., speÂcialist ce operează în doÂmeniul insolvenței, care ne-a prezentat pașii pe care îi va face administratorul juÂdiciar în încercarea de a reaÂduÂce clubul pe linia de plutire. Iată ce ne-a spus acesta.
Administratorul judiciar desemnează administratorul special
După pronunțarea sentinței sau înÂcheÂieÂrii de deschidere a procedurii geÂnerale a inÂsolvenței, judecătorul sindic va conÂsemÂna potrivit prevederilor legaÂle o serie de terÂmene procedurale cu privire la terÂmeÂnul-limită de depunere a declarațiilor de creÂanțe, de întocmire a tabelului preÂliÂmiÂnar al creanțelor și de contestare a aÂcesÂtuia, de întocmire a raportului cauzal, data primei adunări a creditorilor, precum și de conÂtinuare a procedurii. Totodată, acesta va desemÂna administratorul judiciar proÂviÂzoÂriu, urÂmând să fie confirmat de regulă în caÂdrul primei adunări a creditorilor. După conÂfirmare, practicianul în insolvență conÂÂÂfirÂmat va desemna un administrator speÂÂcial, care va manegeria de principiu acÂtiÂviÂtaÂtea debitoarei, numai cu acordul și sub stricta observație a administratoÂruÂlui juÂdiÂciÂar. Cu alte cuvinte, acesta nu va putea disÂpune nici un act comercial sau de fonÂduÂrile și conturile firmei fără semÂnăÂtura aÂcesÂtuia. De regulă, admiÂnisÂÂtraÂtorul special este indicat să nu fie unul din foștii adÂmiÂnisÂtratori sau asociați ai firmei, ci o perÂsoaÂnă desemnată chiar de Adunarea CreÂdiÂtoÂrilor, avându-se în veÂdeÂre o serie de asÂpecÂte cu privire la proÂbitatea profesională și moÂrală a aÂcesÂtuÂia, notorietatea în doÂmeÂniul în care își deÂrulează activitatea, buÂna reputație a aÂcestuia.
Cine va controla gruparea din Trivale
Prima adunare a creditorilor va avea de regulă pe ordinea de zi: prezentarea siÂtuÂației debitoarei, cu eventuale propuÂneri de continuare a perioadei de obÂserÂvație; deÂsemnarea administratorului speÂcial; deÂsemnarea Comitetului CreÂdiÂtoÂÂrilor (de regulă, format din 3-5 memÂbri, aleși din rândul creditorilor pe caÂteÂgorii de creanțe și ponderea aÂcestora); conÂfirmarea adÂmiÂnisÂtratorului judiciar deÂsemnat de judeÂcăÂtoÂrul sindic și onoÂraÂriul acestuia, precum și alte menÂțiuni. De precizat că, de la data desÂchiderii proÂcedurii generale a inÂsolÂvenÂței, de conÂturile și operațiunile banÂcare ale deÂbiÂtoarei (încasări, plăți etc.) nu se disÂpuÂne decât cu acordul și înÂcuviinÂțarea adÂmiÂnistratorului judiciar.
Salariații trebuie să-și aleagă un reprezentant în Comitetul Creditorilor
Creanțele și drepturile salariale se înÂÂscriu în tabelul creanțelor din oficiu, neÂfiind obÂligatorie întocmirea unei deÂclaÂÂrații de creÂanță sau plata taxelor și timbrelor juÂdiÂciÂare. Indicat ar fi ca salaÂriații să-și deÂsemÂneze un reprezentant al acestora, caÂre să le reprezinte intereÂsele în cadrul proÂceÂdurii, de regulă memÂÂÂbru al Comitetului CreÂditorilor, cu drept de veto pentru orice deÂcizie ce se supune dezbaterii colective în proceÂdură.
Patrimoniul societății va fi evaluat
După confirmare, administratorul juÂdiÂciÂar va proceda la evaluarea activității coÂmerÂciale în ansamblul său, urmând să conÂvoaÂce Adunarea/Comitetul CreÂdiÂtorilor penÂÂtru a selecta o firmă (de reÂguÂlă, de noÂtoÂrietate națională și interÂnaÂțiÂoÂnală de conÂsultanță și audit) care să evalueze toÂtaÂlitatea activelor din paÂtriÂmoÂniul deÂbiÂtoaÂrei ce urmează să fie conÂsemnată într-un raÂport. Cel mai imÂporÂtant patrimoniu o reÂpreÂzintă potenÂțiÂaÂlul uman, antrenori, juÂcăÂtori, personal auxiliar. În general, dacă vaÂloaÂrea de piață a businesului în ansamblul său aÂcoÂperă masa credală, cu acordul creÂditorilor se poate vinde potențialilor cliÂenți interesați, indiferent dacă se află în proÂcedura generală sau simplificată a inÂÂsolÂvenței. Un potențial investitor poate preÂlua clubul și în rate, conform preÂveÂdeÂÂriÂlor legale, numai cu acordul AduÂnăÂrii CreÂdiÂtorilor. Aceste aspecte urmează de reÂgulă să fie supuse dezbaterii coÂlecÂtive de căÂtre administratorul judiciar. Etapele proÂceÂdurale prevăd o serie de terÂmene și eÂtaÂpe ce trebuie parcurse succesiv. ToaÂte aceste activități sunt conÂÂsemnate de administratorul judiciar într-un raÂport ce se întocmește lunar și se deÂpuÂne la doÂsarul cauzei.
Surse de venit pe perioada insolvenței
De regulă, sub directa supraveghere și adÂministrare a practicianului în inÂsolÂvență, firÂmele debitoare își continuă acÂtiÂvitatea poÂtrivit specificului. Se urmăÂresc potenÂțiÂaÂlul de piață, clienții, furÂniÂzorii, punctele tari și slabe ale afacerii, cu scopul de a le coÂrecÂta și îmÂbunătăți, reducerea chelÂtuÂieÂliÂlor, preÂcum și alte surse de venit (în cazul de față, sumele obÂținute din eventuala vânÂzaÂre a juÂcăÂtoÂrilor, închirierea unor spații coÂmerciale etc.). Fiind un brand de noÂtoÂÂriÂeÂtate, una dintre cele mai importante vaÂlori îl reÂpreÂzintă logoul și sigla cluÂbului, poÂtenÂțialul uman format din antreÂnori și juÂcăÂtori. Toate acestea urmează de prinÂciÂpiu să facă parte integrantă din busines în anÂsamÂblul său. Din acest motiv, este foarte imÂportant ca evaluÂarea celor mai sus-preÂciÂzate să fie eÂfectuată în condiții de transÂpaÂrență și cu respectarea disÂpozițiilor preÂvăÂzute de Legea 85/2006, republicată.
Salariații își iau primii banii
În eventualitatea în care urmează să fie confirmat planul de reorganizare deÂpus de debitoare, programul de plăți preÂÂÂvăÂzut de acesta trebuie să fie resÂpecÂtat cu stricÂtețe, în caz contrar, orice parÂte inteÂreÂsaÂtă (având calitate proceÂsuală activă) poaÂte solicita trecerea la faliment. ÎncaÂsăÂriÂle și sumele de bani obÂținute atât în proÂceÂdura generală, cât și în faliment urmează să fie distribuite cu prioritate salariaților, aÂceșÂtia având înÂtâietate față de restul creÂanÂțeÂlor, exÂcepÂție făcând cheltuielile proceduÂraÂleÂ(onorariu practician în insolvență, taxe juÂÂdiÂciare, timbre, experți). De regulă, oÂnoÂÂraÂriÂul practicianului în insolvență, în funcÂție de comÂplexitatea cauzei, de maÂsa credală, de modul de administraÂre a afacerii etc., se aprobă de către AduÂnaÂrea Creditorilor (este un onorariu fix luÂnar și unul variabil de succes, de regulă înÂtre 5 și 10% din vaÂloaÂrea sumelor disÂtriÂbuite creditorilor).
Jucătorii vor fi plătiți din încasări
În perioada insolvenței, jucătorii își vor priÂmi banii în funcție de încasări și de baÂnii disponibili din cont la data desÂchiderii proÂcedurii. Primele de joc se pot da tot în funcție de încasările clubului (vânÂzarea biÂleÂtelor de meci, drepturi de teÂlevizare, înÂchiÂrierea unor active moÂbiÂle și / imobile, alte surse).
Sursa: Curierul Zilei