Federația Română de Fotbal a inițiat o propunere de reglementare legislativă pentru ca federațiile sportive din România să beneficieze de „drepturile care li se cuvin” din pariurile sportive, a anunțat, marți, site-ul frf.ro. Potrivit forului condus de Răzvan Burleanu, federațiile sportive dețin în acest moment drepturile TV, drepturile de sponsorship, merchandising și ticketing din evenimentele sportive și competițiile pe care le organizează, dar nu și drepturile din pariuri sportive. FRF invita Ministerul Sportului în acest demers care ar ajuta nu numai fotbalul, ci și celelalte sporturi, ca: baschet, handbal, tenis sau atletism.
Cu privire la așa-numitele clarificări făcute într-o luare de poziție oficială de către Federația Română de Fotbal (FRF), pe marginea inițierii unui set de modificări legislative la legea Sportului, Asociația organizatorilor de jocuri de noroc Rombet face la rândul ei următoarele precizări:
„Cred că cel mai clar exemplu ar fi Loteria română: toate veniturile acesteia ajung la bugetul de stat, iar statul ar renunța la o parte din ele în favoarea unor entități private”, explică Dan Ghiță, președintele Rombet.
În plus, în oferta de pariere a operatorilor se află și evenimente non-sportive, respectiv economice, politice, sociale, numere, etc. Întrebarea este cine va deține dreptul de proprietate intelectuală pentru acest gen de evenimente, drept pe care acum FRF îl învocă pentru a argumenta forțarea adoptării respectivelor modificări în lege.
Tot pentru a-și motiva demersul, FRF aduce în discuție faptul că banii obținuți vor fi folosiți pentru dezvoltarea sportului la nivel de copii și juniori, la dezvoltarea sportului de masă. Rombet ține să readucă în atenție că activitatea de jocuri de noroc este, conform legislației în vigoare, taxată mai mult decât orice altă activitate economică, iar 7% din aceste taxe se redirecționează prin lege pentru a susține sportul, educația și cultura. Banii sunt redistribuiți de stat după cum urmează: 1% la Ministerul Culturii pentru Fondul cinematografic și pentru Programul Național de Restaurare a Monumentelor Istorice, 2% la Ministerul Educației Naționale, 2% la Ministerul Tineretului și Sportului și 2% Ministerului Sănătății pentru suplimentarea sumelor privind Programul de reabilitare al spitalelor.
„Aici se poate discuta asupra nivelului acestor redistribuiri și eventual să fie făcute propuneri de majorare sau să fie incluse și alte tipuri de activități în rândul celor deja finanțate de industria noastră”, precizează Ghiță.
Cu privire la dreptul FRF și al federațiilor sportive de a licenția operatorii de jocuri de noroc, precizăm că, potrivit recomandărilor UE, în România a luat ființă în 2013 Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN), autoritatea prin care statul reglementează, monitorizează și controlează indutria de profil și totodată autorizează operatorii de pe această piață.
„Se dorește practic ca ONJN să condiționeze acordarea licenței de operare, acordata deja pe zece ani, de modul în care sunt negociate niște contracte comerciale între entități de drept privat cum sunt FRF și restul federațiilor naționale”, a explicat președintele Rombet. Tot el atrage atenția asupra unui alt abuz: „includerea într-o lege a sportului a unor noi condiții de licențiere și a altor entități decât cele existente pe circuitul de autorizare echivalează cu schimbarea regulilor în timpul jocului – extrem de nesportiv, nu?”
O altă contradicție strecurată în clarificările FRF se află în argumentul potrivit căruia modificările susținute vor ajuta lupta împotriva fraudei în sport și a manipulării rezultatelor sportive. Or, din evenimentele sportive organizate de federațiile naționale, cele mai multe pariuri au ca rezultat numărul de faulturi, cornere, lovituri libere, goluri marcate, goluri primite, cartonașe galbene, roșii, etc.
„Cine va mai crede că anumite evenimente sportive nu sunt aranjate între federații și operatori pentru ca ambii să căștige cât mai mult? Așa-zisa negociere transparentă și nediscriminatorie cu operatorul de jocuri de noroc nu ar curăța sportul de aranjamente, ci dimpotrivă, ar tenta actorii din aceste competiții să intre în aranjamente oneroase”, atrage atenția oficialul Rombet.
Și din punct de vedere fiscal, amendamentele vor fi imposibil de aplicat respectând legislația în vigoare.
„Operatorii de jocuri de noroc nu vor putea ține evidența evenimentelor care țin de federatiile nationale de pe fiecare bilet, câte dintre ele aduc venit organizatorului, etc. Pe un bilet un parior poate paria zeci de sporturi din competiții din România sau din afară, poate pierde pe o competiție din țară, dar câștiga pe una din afară, etc. Apoi, sub ce formă se face decontarea, se aplică sau nu TVA. Adică foarte, foarte multe necunoscute”, mai precizează președintele Asociației.