Fenomenul care salvează echipele de tradiție. Suporterul-socios și „revoluția” de la Poli Timișoara, „U” Cluj, Petrolul, Oțelul și Farul

  • Noul trend în fotbalul românesc a fost îmbrățișat de suporterii echipelor de tradiție, iar aceștia au devenit vitali pentru bugetul cluburilor pe care le susțin.
  • „U” Cluj este clubul din România cu cei mai mulți socios, 1.000 de fani ai alb-negrilor cotizând anual la echipa reînființată în Liga a 4-a.


Căderea liberă în care s-au aflat multe dintre echipele de tradiție din România a dus la nașterea unui nou fenomen în fotbalul românesc, ca o soluție salvatoare pentru cluburi cu unii dintre cei mai devotați fani din țară. Suporterul cotizant, care se implică activ în viața echipei și dă partea sa la bugetul anual este modelul de fan pe care se bazează cinci dintre cluburile care au luat-o de la zero în ultimul timp după ce echipele pe care le-au susținut au intrat în faliment.

  • Socios este numele în toată lumea a unui astfel de fan, denumire preluată de la cluburile spaniole care au dus la perfecție acest concept.

 

În România, la Timișoara s-a dat start acestei idei de socios. ASU Poli, echipa Universității Politehnica, a fost preluată de galeria Politehnicii Timișoara în Liga a 5-a și a fost primul club care s-a bazat pe susținerea suporterilor, aceștia devenind acționari cu drept de decizie. Rând pe rând, alte cluburi de tradiție au ajuns în faliment și, fiind nevoite să repornească din Liga a 4-a sau a 5-a, au apelat la exemplul bănățenilor. Fanul care cotizează la bugetul echipei și care este inclus în viața administrativă a clubului a devenit rotița care învârte motorul ce întreține în viață activitatea formației. În general, acesta primește un card de membru, în schimbul unei cotizații anuale, care pleacă de la 100 de lei, iar în schimbul cotizației beneficiază de reduceri la partenerii clubului, la magazinul oficial, se întâlnește cu jucătorii și cu conducerea, ba chiar i se prezintă situația contabilă și are drept de vot ca al unui reprezentant din conducere.


Coregrafia Politehnicii la meciul cu UTA Bătrâna Doamnă din Liga 2. Foto: fb Politehnica Timișoara

„U” Cluj, „Barcelona României” în materie de socios

Cei mai mulți socios sunt, în acest moment, la Universitatea Cluj. Ideea implementată de Ioan Ovidiu Sabău a prins rapid între fanii formației clujene, aflată în Liga a 4-a. S-a ajuns la 1.000 de socios, fiecare achitând 100 de lei anual, bani care reprezintă undeva la 10-15 la sută din bugetul echipei.

Visul lui Sabău este să ajungă la 10.000 de membri cotizanți între suporteri, când echipa va ajunge în Liga a 2-a și e singurul care crede că un astfel de proiect ar putea fi viabil chiar și în Liga 1. „Avem aproape 1.000 de cotizanți, iar cifra crește în continuare. La anul vom avea 1.500 – 2.000, cred eu. La Liga a 2-a, dacă vom avea 10.000 ar fi extraordinar. Împreună putem reuși ceva unic în România, ceva ce nu se mai întâmplă la nicio echipă. Iar dacă numărul membrilor cotizanți va crește așa cum cred că se va întâmpla, șansele să se implice la echipă sponsori importanți cresc foarte mult. Când vezi că atâția oameni iubesc și se implică, nu rămâi impasibil”, a spus, pentru actualdecluj.ro, Ioan Ovidiu Sabău, președintele „U” Cluj.


Fanii Universității Cluj în centrul orașului Cluj Napoca

Peste 500 de fani asigură 20 la sută din bugetul lui ASU Poli

ASU Poli Timișoara, echipa ajunsă cu ajutorul fanilor în Liga a 2-a este deja la un nivel de organizare în care suporterii cotizanți au drept de a-și vota reprezentantul în conducerea echipei, beneficiază de reduceri și li se prezintă contabilitatea. Poli este al doilea club, la nivel de socios, din România, cu peste 500 de fani plătitori.

„În acest moment sunt 540 de socios. Există 4 tipuri de carduri, iar în funcție de tipul de card beneficiază de reduceri la partenerii noștri, dar și alte cadouri cum ar fi mingi cu autograf sau altele. Cel mai important beneficiu este faptul că, o dată la 3 luni, se organizează întâlniri cu aceștia și le sunt prezentate date cu felul în care s-au cheltuit banii și ce urmează să se facă, iar membri socios au dreptul să își voteze reprezentatul în conducere. Cardul junior costă 100 de lei, viola 200 de lei, cardul gold este 500 de lei și cel platinium e în valoare de 1.000 de lei. În acest sezon, cotizațiile lor au reprezentat 15-20 la sută din buget”, explică, pentru Liga2.ro, Sebastian Novovic, liderul suporterilor Poli Timișoara.

„La Oțelul, orice membru socios poate fi ales în conducere și poate să aleagă”

A treia echipă ca număr de socios este Suporter Club Oțelul Galați, din Liga a 4-a, unde există peste 200 de plătitori. Și aici sunt prețuri diferite pentru cardurile de membri cotizanți și orice socios are posibilitatea de a fi ales în conducere. „La noi există 242 de membri socios. Asigură parțial bugetul echipei, dar sunt și alte surse de venit. Vrem să apelăm cât mai târziu la Consiliul Local. Un socios poate fi mândru în primul rând că este socios la Oțelul, care reprezintă o stare de spirit în oraș. Apoi este apropierea de echipă, de jucători, dar și reduceri de 10-20 la sută la magazinul clubului. Cardurile se împart în trei segmente. 65 de lei pentru studenți și pensionari, cardul alb înseamnă 150 de lei pe an, cardul albastru 400 de lei pe an, iar la toate acestea se adaugă o taxă unică pe toată perioada, de 50 de lei, care garantează calitatea de socios. În plus, orice membru poate să aleagă și poate fi ales”, prezintă, pentru Liga2.ro, situația Cornel Moisescu, președintele Adunării Generale a membrilor socios SC Oțelul.


SC Oțelul a reușit să obțină acceptul de a-și desfășura meciurile pe teren propriu pe stadionul Oțelul. Foto: Sorin Pană (Sportul Ilustrat)

600 de lei anual achită fanii Farului

O cotizație mai importantă achită fanii Farului, care au luat-o din Liga a 4-a cu Suporter Spirit Club Farul. Aici s-a ales o valoare unică de 600 de lei pentru un socios, bani ce pot fi achizați în câte tranșe aleg suporterii. „În acest moment avem aproximativ 200 de membri cotizanți. La noi se plătește 600 de lei anual. Nu știu dacă toți vor achita cei 600 de lei, dar sperăm să îi țină până la final. Se pot achita în orice fel de tranșă. Sunt și care au dat mai mulți bani. Partenerii proiectului oferă 10 la sută reducere. Avem parteneri din diverse domenii, restaurante, spălătorii… Din acești bani s-a acoperit 35 la sută din buget, dar sperăm să vină și cât mai mulți sponsori”, povestește Alexandru Oprea, membru al Comitetului director al SSC Farul.


Farul, la fel ca și U Cluj, Petrolul sau Oțelul, sunt la barajul de promovare în Liga 3

La Petrolul s-a mers pe donații

Și Petrolul 52 Ploiești a luat-o de jos cu sprijinul fanilor. Aici n-a fost vorba despre o cotizație anuală, dar s-au strâns bani în tribune pentru necesitățile echipei în Liga a 4-a. Clubul va avea susținere importantă de la un sponsor de acum înainte și nu se va mai apela la suporteri.

„La noi se merge pe donații. S-au schimbat lucrurile la noi. O să vină Veolia și va fi o colaborare între Lyon, Plzen și Petrolul. La noi s-a mers pe grupă. Peluza 1, peluza 2 și tribuna 2 au făcut donații, în mod egal, când a fost nevoie. La început, mare majoritate a bugetului a fost susținut de suporteri, apoi au apărut și sponsori. Și vânzarea de bilete a fost foarte importantă pentru buget. Am avut și 6.000 de plătitori la meciuri, iar biletul a fost 10 lei”, a spus Bogdan Dinu, unul dintre reprezentații suporterilor Petrolului.


Meciurile din deplasare ale Petrolului atrag mulți spectatori. Foto: fb FC Petrolul

Topul echipelor cu cei mai mulți socios în lume:

1. FC Barcelona > 200.000 socios
2. Bayern > 200.000 socios
3. Benfica > 190.000 socios
4. Manchester United > 180.000 socios
5. River Plate > 120.000 socios

Articol scris de Vlad MĂ‚CICĂ‚ȘAN

Pe aceeași temă