Impozitele sunt pentru fraieri. De ce a „împrumutat” Dinu Gheorghe 100.000 de euro de la Rapid. Violeta Moraru: „Motivul știți care a fost: ca să nu se plătească taxe!”

Autor: Marius ANGHEL Publicat: 17 May. 2016, 14:40 Actualizat: 17 May. 2016, 14:56 Liga 2

Duminică după-amiază, aproape simultan, două persoane vorbeau despre același subiect și ofereau explicații diferite. În studioul DigiSport, Dinu Gheorghe, director sportiv la Rapid și analist al postului respectiv de televiziune, vitupera împotriva ziariștilor ProSport care „scriu tâmpenii”. Iritarea lui „Vamă”, greu temperată de moderatorul Vali Moraru, avea ca obiect dezvăluirile publicației noastre despre cele patru avansuri ridicate de la Rapid între februarie 2011 și iunie 2012, interval în care a încasat echivalentul a 100.000 de euro. Banii n-au fost niciodată returnați sau decontați. De la capătul telefonului, directorul sportiv a spus că totul e o minciună, el a primit o primă de obiectiv, nu știe despre nimic altceva și că în iunie 2012 nici măcar nu mai era la Rapid, deci nu putea lua nimic atunci.

Cum se transformă un enunț ferm într-o bâlbâială confuză

Aproape simultan cu acest monolog, într-un dialog cu reporterul ProSport, Violeta Moraru, patroană la Rapid, confirma avansurile încasate de Gheorghe, explicând că acesta ar fi luat astfel o primă de obiectiv pentru a se „fenta” plata taxelor la Fisc! Informația despre metodele practicate pe vremea când Dinu Gheorghe conducea Rapidul din poziție executivă, iar George Copos – din postură administrativă este de-a dreptul uluitoare.

Chiar și așa, argumentele Violetei Moraru s-au clătinat când discuția a ajuns la nuanțe.

Debutul dialogului a găsit-o pe soția acționarului majoritar de la Rapid proclamând pe un ton ferm că informația despre datoria lui Gheorghe este falsă. A început brusc să ezite când reporterul a înștiințat-o că a văzut documentele. După câteva secunde de derută, în care s-a încurcat în explicații, s-a repliat și a acceptat că au fost, într-adevăr, avansuri luate de Dinu Gheorghe, dar că ele reprezentau o primă de obiectiv încasată în această formă „doar” pentru a înșela Fiscul. Banii erau încasați în contul performanțelor făcute de Rapid cu un sezon în urmă, menționa Violeta Moraru.

Fermitatea de la începutul discuției a lăsat locul confuziei totale când jurnalistul a înștiințat-o că Dinu Gheorghe n-avea ce primă de 100.000 de euro să încaseze, pentru că în sezonul 2009-2010 Rapid ratase toate obiectivele. Interlocutoarea a recunoscut, în final, că de fapt n-a văzut actele și a preluat doar explicațiile pe care le-a primit de la Dinu Gheorghe și de la Maria Dincă, directoarea economică de pe timpul lui Copos, care activează și acum la club.

Finalul dialogului pe această temă a fost unul ciudat: actualii patroni ai Rapidului nu sunt, oricum, interesați de creanța lui Dinu Gheorghe. În plus, ar fi trecut prea mult timp și această creanță s-ar fi prescris.

În urmă cu trei săptămâni, când a intrat în posesia documentelor care atestau datoria de 420.880 de lei a lui Dinu Gheorghe către Rapid, ProSport a stat de vorbă cu cei doi administratori ai clubului din acel moment: judiciarul Aurel Brihac și specialul Radu Birlică (acuzați acum de Violeta Moraru că s-au aliat pentru a obține beneficii ilegale). Cei doi au confirmat creanța și au infirmat atât posibilitatea ca lucrurile să fie „corectate” în contabilitate, cât și varianta ca datoria să nu mai fie de actualitate.

Valerii Moraru spunea, la rândul său, că se caută o modalitate de a îndrepta în contabilitate această „eroare” care îi aparține casierei.

„Informația e falsă!” (…) „Avea un bonus. Deci, nu știu…”

ProSport: Am văzut actul contabil în care scrie că Dinu Gheorghe a luat, pe când era Copos patron, patru avansuri în valoare totală de aproape 100.000 de euro…
Violeta Moraru:
Mda… Este fals! Și informația aceasta este falsă!


Fișa de cont a lui Dinu Gheorghe care există în contabilitatea Rapidului

Păi, am văzut documentul!
Da… Numai că realitatea este diferită… Ă‚ă… Radu Birlică (n.r. – fostul administrator special), care știe să facă un scandal mare… Nu… Gheorghe a avut un bonus în momentul în care au ajuns în cupele europene, în 2012, dacă nu greșesc, da?

N-au ajuns, doamnă. Am verificat chiar eu.
Avea un bonus. Deci, nu știu… Deci, în contractul din… Avea un bonus de 100.000 de euro.

„Pe salarii se plătesc taxe, deci…”

După ce mi-a spus soțul dumneavoastră că acele avansuri erau, de fapt, primă de obiectiv…
O să mă uit exact și o să vă spun.

Lăsați-mă să vorbesc 10 secunde, nu durează mult. După ce mi-a spus soțul dumneavoastră că a fost primă de obiectiv, m-am uitat să văd ce a făcut Rapid în sezonul precedent, pentru care ar fi putut săși ia prima de obiectiv. Au terminat pe locul 7 și au fost eliminați din „optimile” de finală în Cupa României.
La ce an vă referiți?

Dinu Gheorghe a luat prima tranșă din banii ăștia în februarie 2011…
Dar era aferentă anului anterior, nu era pe anul acela!


Clasamentul Ligii 1 în sezonul 2009-2010. Rapid a ocupat locul 7, în afara zonei de cupe europene. Dinu Gheorghe și Maria Dincă le-au explicat patronilor că „Vamă” a încasat 100.000 de euro, sub formă de avansuri, pentru performanțele obținute de echipă

Da. În anul anterior, în sezonul 2009-2010, Rapid a ratat toate obiectivele. A terminat pe locul 7, a fost eliminată în „optimile” Cupei și a ratat calificarea în competițiile europene.
Ă‚ă… Acum nu pot să vă dau această informație exactă. Pot să vă dau mâine, deoarece eu n-am verificat actele, dar mi-a confirmat aceasta și directorul economic (n.r. – Maria Dincă, în funcție de pe vremea lui George Copos). Că Dinu avea, de fapt, o creanță de 100.000 de euro, avea de încasat de la Rapid 100.000 de euro, doar că, la momentul când a primit acei bani, a semnat și i s-a trecut în contabilitate avans spre decontare. Motivul știți care a fost: ca să nu se plătească taxe. Pe salarii se plătesc taxe, deci… Eu pot să mă documentez, să vă spun exact când a fost acest contract, ce valoare avea, dar la ora asta nu vreau să vă spun o informație greșită.


Raportul administratorului judiciar către judecătorul sindic notează, pe fila doi, principalii datornici ai Rapidului. Dinu Gheorghe
(notat greșit Grigore) e pe locul trei în top. Violeta Moraru spune însă că datoria s-a prescris și că, oricum, n-o interesează

„Personal, nu am verificat, dar, oricum, era prescrisă deja. Nici nu ne-a mai interesat!”

Înțeleg.
Doar că mi-a confirmat și directorul economic chestia asta. Că da, așa a fost, Dinu trebuia să primească bonus și a primit avans spre decontare. Și… De altfel, chiar dacă exista, această sumă era prescrisă.

Se prescrie avansul luat?
În trei ani. Eu știu că Andronache, care a fost primul administrator judiciar, a vrut să-l execute pe Dinu și s-a clarificat situația și a renunțat. A renunțat la această idee pe acest motiv. Pe cine a putut să execute, dânsa a executat. Nu s-a discutat. Eu așa știu. Deci, eu nu am verificat actele, așa ne-a comunicat și directorul economic. Personal, nu am verificat, dar, oricum, era prescrisă deja. Nici nu ne-a mai interesat!

Articol scris de Matei UDREA

Autor: Marius ANGHEL Publicat: 17 May. 2016, 14:40 Actualizat: 17 May. 2016, 14:56 Liga 2
Pe aceeași temă