Compania Națională de Investiții (CNI) a emis, marți, un comunicat de presă cu privire la situația Stadionului Giulești „Valentin Stănescu”, în care face precizări referitoare la petiția suporterilor echipei Rapid, care sunt nemulțumiți de capacitatea generală a noii arene, forma și capacitatea Tribunei a II-a.
CNI a explicat de ce s-a decis reducerea numărului de locuri de la Tribuna a II-a, dar a și dat asigurări că unele dintre cerințele suporterilor vor fi respectate, cum ar fi „elemente care să evoce trecutul clubului Rapid”, ca muzeu al clubului, locomotiva simbol, ceasul istoric, busturi ale unor personalități marcante, peretele legendelor, peretele simbol sau denumirea sectoarelor cu numele unor foști mari jucători.
După acest comunicat, FC Rapid 1923 a anunțat pe pagina sa de Facebook că „ne arătăm solidari și susținem demersul suporterilor de a forma o comisie care, împreună cu reprezentanții FC Rapid și CS Rapid să poarte un dialog cu factorii de decizie pentru găsirea unor soluții tehnice care să ducă la schimbarea arhitecturii și mărirea capacității noului stadion”.
Iată comunicatul CNI:
„Avand in vedere numeroasele solicitari venite din partea suporterilor rapidisti in ultima perioada, legate de proiectul privind Stadionul Giulesti «Valentin Stanescu», pentru o corecta informare publica, facem urmatoarele precizari:
I. Care au fost criteriile de alegere a capacitatilor noilor stadioane care se construiesc in Bucuresti pentru Campionatul European din 2020?
Arenele propuse spre modernizare au fost alese de catre Guvernul Romaniei si introduse in dosarul de candidatura pentru gazduirea Campionatului European de Fotbal EURO 2020. Ulterior acceptarii candidaturii, FRF a transmis CNI SA capacitatile estimate recomandate, pentru cele 4 arene, capacitati avute in vedere la stabilirea temei de proiectare pentru cele 4 stadioane (Steaua, Giulesti, Arcul de Triumf, Dinamo). Astfel, au fost realizate datele de teme initiale care au stat la baza achizitiei si elaborarii studiilor de prefezabilitate si fezabilitate.
Principalele date de tema de proiectare avute in vedere in cazul stadionului Giulesti au fost:
Asa cum s-a dovedit ulterior, dupa finalizarea studiilor de specialitate, respectarea datelor de tema mentionate mai sus a avut un rol important in stabilirea solutiilor finale privind dimensiunile si implicit capacitatea noilor stadioane, cu mentiunea ca factorul determinant in stabilirea capacitatii l-a avut suprafata si forma amplasamentului. Din acest punct de vedere, privind prin comparatie cele trei obiective de investitii aflate in implementare, situatia este urmatoarea:
II. Referitor la observatiile privind forma „urata” si „neunitara” a noului stadion precum si capacitatea „prea mica” a acestuia
Capacitatea noului stadion a rezultat, initial, in urma elaborarii studiilor de prefezabilitate si fezabilitate, aceasta fiind confirmata si la elaborarea Proiectului Tehnic de Executie, ca fiind maximum ce se poate obtine in conditiile date de:
De asemenea, conform P.U.Z. Coordonator Sector 6, Cap. V, Art.4 „pentru proiectele care vizeaza realizarea unor obiective de utilitate publica si/sau interes national, in vederea permiterii modernizarii patrimoniului construit existent, pentru parcelele pe care este permisa si recomandata desfiintarea constructiilor existente avand coeficienti si indicatori urbanistici superiori celor permise prin prezentul regulament, noile constructii se vor putea edifica utilizand indicatorii urbanistici existenti, anterior desfiintarii, conform documentatiilor cadastrale intocmite inaintea desfiintarii constructiilor„. Acest lucru, a impus ca solutiile tehnice pentru noul stadion sa nu depaseasca indicatorii urbanistici aferenti constructiei vechi a stadionului si anume P.O.T., C.U.T. si regimul de inaltime.
Concluzionand, constrangerile impuse de amplasament, respectarea indicatorilor urbanistici impreuna cu respectarea prevederile UEFA pentru stadioane de categoria a IV-a, au condus la obtinerea actualei capacitati a stadionului.
In ceea ce priveste reconfigurarea tribunei est, aceasta a avut la baza urmatoarele motive:
III. Referitor la neprezentarea „in mod public de imagini aeriene sau cu interiorul stadionului dupa ce au schimbat proiectul”:
Imagini cu noua arena a clubului Rapid au fost prezentate cu diferite ocazii publice, inclusiv in conferinta de presa de prezentare a stadiului de pregatire pentru Euro 2020, pagina de Facebook a CNI, site-ul CNI si bannerele de pe gardul santierului Stadionului Giulesti. De asemenea, dupa definitivarea solutiilor tehnice la faza de Proiect Tehnic de Executie, Antreprenorul prin Proiectantul lucrarii a realizat macheta noului stadion si a predat-o CS Rapid cu scopul ca aceasta sa fie prezentata, suporterilor cubului sportiv.
IV. Referitor la „de ce s-a schimbat proiectul care a fost castigat in urma licitatiei de catre firma Erbasu. Reamnitim ca acel proiect prevedea o alta infatisare a stadionului si un termen mai scurt de realizare prin pastrarea Peluzei Nord a vechiului stadion”
Inca de la faza de studiu de fezabilitate, solutia tehnica aferenta scenariului recomandat si propus de proiectant spre avizare, prevedea in cazul Peluzei Nord, demolarea partiala, cu pastrarea anumitor elemente structurale la nivelul subsolului. Aceasta solutie se regaseste si la nivelul proiectului tehnic de executie.
Toti indicatorii tehnici au fost stabiliti in urma unui proces de proiectare care a inceput in anul 2016 prin elaborarea unui Studiu de prefezabilitate. A continuat prin elaborarea si finalizarea Studiului de fezabilitate la inceputul anului 2018 si prin organizarea si adjudecarea licitatiei de construire si proiectare in acelasi an, 2018.
Solutiile propuse atat la faza de Studiu de prefezabilitate cat si la faza Studiu de fezabilitate (SF) aveau o conformare a tribunelor pe doua niveluri, talon si balcon, o incinta a terenului de joc mai ampla si o capacitate de 14.000 de locuri (spectatori si mass-media). Studiul de fezabilitate a stat la baza organizarii licitatiei de construire-proiectare a noului stadion. Proiectul tehnic de executie dezvolta, detaliaza si, dupa caz, optimizeaza, prin propuneri tehnice, scenariul aprobat in cadrul studiului de fezabilitate iar componenta tehnologica a solutiei tehnice poate fi definitivata ori adaptata, in conditiile respectarii indicatorilor tehnico-economici aprobati si a autorizatiei de construire.
Solutia propusa prin actualul proiect tehnic respecta indicatorii tehnico-economici ce au fost stabiliti prin Studiul de fezabilitate:
V. In ceea ce priveste necesitatea construirii celor trei stadioane din perspectiva Campionatului European de Fotbal Euro 2020:
Organizarea Campionatului European de Fotbal Euro 2020 reprezinta o oportunitate pentru dezvoltarea infrastructurii sportive. Scopul construirii noilor arene este, pe termen scurt, gazduirea meciurior de antrenament pentru echipele participante la campionatul European de Fotbal, iar pe termen mediu si lung este acela de a asigura o infrastructura sportiva moderna la standarde ridicate din punct de vedere competitional. Aceasta infrastructura va asigura pe de o parte, conditii optime de pregatire si desfasurare a competitiilor sportive pentru cluburile titulare, iar pe de alta parte va asigura infrastructura necesara organizarii de competitii majore la nivel national si european. Ca exemplu, se poate vedea obtinerea organizarii de catre Romania a Turenului final al Campionatului European de Tineret, Under 19 din 2021.
De asemenea, reprezentantii CNI SA nu au afirmat in spatiul public ca daca cele 3 arene nu vor fi realizate, UEFA nu va mai acorda dreptul de a organiza meciuri la EURO2020, ci intotdeauna a declarat ca aceste arene vor putea fi utilizate ca arene de antrenament.
VI. Referitor la comparatia cu alte arene aparute in spatiul public
Comparatia facuta cu alte stadioane trebuie sa aiba in vedere faptul ca arenele la care se face referire au fost realizate in cu totul alte conditii, amplasamentele nu sunt identice si nu au aceleasi cerinte urbanistice si de siguranta de indeplinit, iar normele UEFA de omologare avute in vedere la realizarea acelor arene sunt diferite de cele actuale. Ultima actualizare a acestor norme de omologare a avut loc in anul 2018, an in care au fost contractate lucrarile pentru cele 3 arene si deci acestea sunt cele dupa care urmeaza a fi omologate si aceste arene sportive.”