EXCLUSIV | Ciprian Marica, supărat pe Dacia și marile companii din România: „Cum adică, măi români, noi cumpărăm mașinile lor și ei nu dau nimic înapoi țării? Noi dormim?”

Autor: Marius ANGHEL Publicat: 19 Aug. 2019, 18:28 Actualizat: 20 Aug. 2019, 12:44 Campionat

Finanțator al unul club de tradiție din fotbalul românesc, al Farului, Ciprian Marica (33 de ani) a vorbit la ProSport Live despre dificultățile pe care le întâmpină un club în încercarea de a atrage sponsori. Fostul internațional spune că se lovește de probleme enorme, fiindcă nimeni nu vrea să se implice de bunăvoie, fiindcă nu-i interesează piața de publicitate din România, iar statul nu face legi care să sprijine sportul.

„Întâmpinăm dificultăți mari, enorme. Și asta, pentru că, după cum bine știți, înainte de ’89, majoritatea uzinelor, combinatelor investeau bani în echipele de fotbal, susțineau echipe ș.a.m.d. Ei bine, astăzi, aceste uzine, fabrici nu mai există sau nu mai sunt deținute de către acționari români, lucru care îngreunează în primul rând factorul decizional, adică decizia nu se mai ia aici, se ia la Viena, la Londra sau așa mai departe. Deci decizia nu mai este în România. Asta unu la mână. Lucru pe care îl întâlnești foarte des.

Doi la mână. Acești oameni nu văd ca benefică piața din România, pentru că nu piața din România îi interesează în mod deosebit, și atunci nu-i doresc să fie prezenți în piața din România.

Trei la mână. România, astăzi, nu are o lege a sponsorizării. Adică, dacă faci o sponsorizare sau o donație este ca același lucru. Și oamenii nu prea sunt dispuși. S-au schimbat multe lucruri în fotbalul românesc și în legile care vizează în mod direct sportul, și aici mă refer la impozitarea salariilor, care era exorbitantă. Nu exista o reglementare la noi în țară. Peste tot în Europa existau reglementări pentru sport. Ei bine, la noi vine târziu, spre foarte târziu, când fotbalul și sportul este aproape de colaps și reușim într-un final, ne trezim, așa, pe final, când mai aveam puțin puls și dăm, în sfârșit, o lege a fiscalizării și reglementăm puțin chestia asta, dar nu reglementăm legea sponsorizării”, și-a început discursul Ciprian Marica.

„Mi se pare, sincer, o jignire. Cum? Nu te interesează la tine acasă ce se întâmplă? Păi și noi ce facem? Noi dormim? Adică noi acceptăm lucrurile astea să se întâmple în România?”

Marica a dat și un exemplu: Dacia. Fostul atacant al naționalei condamnă atitudinea marilor companii care produc profit uriaș în România, dar care investesc infim pe teritoriul țării. De altfel, Dacia, brand autohton preluat de Renault, preferă să ofere finanțare în sport unor echipe din străinitate. După clubul italian Udinese, mai nou, constructorul de mașini e sponsor și la o echipă de rugby din Anglia. În timp ce în România nu este implicat la nicio echipă, deși ar pute-o face la FC Argeș, oraș lângă care are fabrica.

„Ne uităm și chiar vreau să vorbesc despre chestia asta, pentru că este dureros pentru mine, ca și român, nu că mă vizează în mod direct, văd cu Dacia este sponsor la Udinese și, mai nou, este sponsor la o echipă de rugby din Anglia. Și clubul FC Argeș Dacia Pitești, cum era propriu-zis, nu demult, este lăsat de izbeliște și nu are niciun fel de susținere. Păi, adică, cum, măi români, noi cumpărăm Dacii și Dacia nu investește nimic în România, nu dă înapoi nimic?

Eu sunt curios, Dacia, la nivel local, cu ce se implică în comunitatea din Pitești? Mi se pare, sincer, o jignire. Cum? Nu te interesează la tine acasă ce se întâmplă? Vrei, nu vrei, chiar dacă ai fost preluat de Renault… Vorbeam de sponsori, că aici voiam să ajung, și am vrut să vă dau un exemplu clar, efectiv, cu o companie care, teoretic, investește sau investea masiv în sport și în comunicate și acum alege să se ducă la Udinese sau la rugby, în Anglia. Pentru că îi interesează piața de acolo, că românul cumpără, oricum, Dacia. Păi și noi ce facem? Noi dormim? Adică noi acceptăm lucrurile astea să se întâmple în România? Adică mi se pare, iarăși, o chestie la care trebuie să se ia atitudine. Nu mi se pare normal. Oamenii trebuie să înțeleagă că, până la urmă, băi, până la urmă, trebuie să întorc și eu ceva comunității în care mă aflu și în care, totuși, fac un profit.

Deci, din punctul acesta de vedere, întâlnim mari dificultăți, pentru că pe marile companii, care fac profit pe teritoriul României, nu le interesează prea mult piața din România sau expunerea în România. E foarte foarte greu. Îl vedeam și pe Gică Hagi, care se văita și spunea că nu are un sponsor pe piept și că-i este puțin rușine și e o problemă pentru el. Poate Gică Popescu, care este implicat și astăzi în mod direct la Viitor, cât și în Guvernul României să facă mai mult. Cred că este nevoie de implicare tuturor și de un semnal de alarmă, pentru că, așa, lucrurile nu funcționează”, spune Ciprian Marica, finanțator la Farul Constanța.

„Din păcate, în România nu funcționează lucrurile decât impuse. Bunăvoință nu există”

Soluția ar fi ca statul să se implice și să impună aceste investiții, nu numai în sport, ci în orice domeniu, spune Marica. Fostul atacant face o analiză cu sumele investite de marile companii în România și spune că rezultatul va fi unul surprinzător.

„Repet, nu iau decizia ei, aici. Din păcate, în România nu funcționează lucrurile decât impuse sau să-i faci să înțeleagă că, băi, trebuie să te implici aici puțin și la nivel local, să faci ceva și pentru oameni, să îi sprijini. Să faci spitale, să sprijini ceva, să vii cu ceva, nu zic numai în sport. Totuși, marile companii investesc sume infime în România. Aș mai vrea să dau un exemplu, dar mă abțin, pentru că mai există un mare colos care nu investește absolut nimic și voi veni cu argumente cât de curând, pentru că fac o analiză cu sumele investite de marile companii în România, în comunitățile în care se află și în general. Ce întorc ele românilor? O să vedeți și o să rămâneți surprinși. Repet, este o statistică la care lucrez. Pentru că, doar dacă le arăți oamenilor, să vadă efectiv ce sume infime se investesc și ce sume infime primește sportul, sănătatea, ce vreți, comunitatea, este alarmant. Doar așa poate oamenii se vor trezi și vor lua o decizie. Pentru că dacă nu le impui oamenilor, e clar, ei de la ei, bunăvoință, nu există”, a mai spus Ciprian Marica.

TOP mărci românești 2019:

1. Dacia: 1,32 miliarde de euro
2. eMag: 584 milioane de euro
3. Dedeman: 405 milioane de euro
4. Petrom: 289 milioane de euro
5. Banca Transilvania: 208 milioane de euro
6. DIGI (RCS & RDS): 203 milioane de euro
7. BRD: 158 milioane de euro
8. Bitdefender: 128 milioane de euro
9. Rompetrol: 111 milioane de euro
10. Electrica SA: 101 milioane de euro

Conform promotor.ro:

Principalul producător de automobile din România și-a început povestea în 1966, odată cu construirea Uzinei de Autoturisme de la Mioveni. Construcția fabricii a avut la bază un acord între autoritățile române și producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcția uzinei s-a făcut într-un timp record, respectiv un an și jumătate.

Se dorea o licență pentru un autoturism din clasa medie cu o capacitate cilindrică cuprinsă între 1.000 și 1.300 cm3 și să se producă între 40.000 și 50.000 automobile pe an. La licitație au participat Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo și Austin.

După semnarea contractului de licența între Renault și statul român în 1968, începe fabricarea modelului Dacia 1100 sub licența R8.  

Autoturismul Dacia 1300 a intrat în producție în august 1969, având la bază modelul Renault 12. La acea vreme modelul avea un aspect modern și economic. Inițial, modelul dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uși și 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1,289 cm³ ce dezvolta 54 CP, o viteză maximă de 144 km/h și consumul de 9,4 litri.

Întreaga emisiune în care a fost invitat Ciprian Marica poate fi urmărită mai jos:

Articol scris de Marius ANGHEL

Autor: Marius ANGHEL Publicat: 19 Aug. 2019, 18:28 Actualizat: 20 Aug. 2019, 12:44 Campionat
Pe aceeași temă