:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fliga2.prosport.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F06%2FFCSB-POLITEHNICA-IASI-SUPERLIGA-SUPERBET-17.08.2024-1024x576.jpg)
Asociația Steliștilor 1947 a depus o plângere la Consiliul Concurenței împotriva Federației Române de Fotbal, fiindcă aceasta, prin regulamentul său de licențiere pentru prima ligă, interzice cluburilor de drept public să poată promova, deși ar reuși sportiv acest lucru.
În ediția 2024/25 de Liga 2, opt astfel de cluburi au participat în competiție, doar unul s-a calificat în play-off și a terminat pe loc direct promovabil, pe locul 2, însă nu i s-a permis să urce în SuperLigă. Este cazul Stelei, care a mai reușit o promovare directă și la finalul sezonului 2022/23, când a terminat tot pe locul 2, în timp ce în sezonul 2021/22 a încheiat pe locul 4, de participare în baraj de promovare, însă nici atunci nu i s-a permis disputarea barajului.
Prin această plângere, AS47 vrea ca Stelei și altor cluburi de drept public să nu li se mai interzică dreptul de a promova în prima ligă, dacă obține acest merit pe teren, sportiv. Totodată, vrea modificarea articolului discriminatoriu din regulamentul de licențiere și investigarea și sancționarea FRF.
Asociația suporterilor steliști cere și ca Steaua să fie primită în prima ligă în sezonul care urmează să înceapă, unde, în locul său, a promovat direct Csikszeda, clasată în play-off-ul Ligii 2 după echipa bucureșteană. În prima ligă a promovat și Metaloglobus, în urma barajului câștigat contra Poli Iași, baraj în care s-a calificat fiindcă Steaua nu a primit drept de promovare.
”Plângere oficială împotriva Federației Române de Fotbal (FRF), depusă la Consiliul Concurenței
Asociația Steliștilor 1947 (AS47) anunță public faptul că, în calitate de asociație de susținători ai clubului Steaua București și consumatori direcți ai produsului sportiv oferit de acesta, a formulat și a depus o plângere oficială la Consiliul Concurenței împotriva Federației Române de Fotbal (FRF), în temeiul Legii Concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare.
Temeiul juridic al plângerii:
Plângerea se bazează pe încălcarea art. 6 lit. c) și art. 9 lit. a) și b) din Legea Concurenței, care interzic folosirea abuzivă a unei poziții dominante și stabilirea de condiții discriminatorii în cadrul piețelor relevante.
FRF, entitate aflată în poziție de monopol legal pe piața organizării competițiilor fotbalistice din România, a instituit, prin modificări abuzive ale propriului regulament de licențiere (RNLC&SF), condiții restrictive care interzic participarea cluburilor sportive de drept public, inclusiv Steaua București, în Campionatul Național – Liga 1.
Situația concretă:
Clubul Steaua București, deși și-a câștigat pe teren dreptul sportiv de a promova în Liga 1 în sezoanele 2021–2022, 2022–2023 și 2024–2025, a fost blocat sistematic de FRF de la obținerea licenței, invocând prevederea art. 14.02 din regulamentul propriu, care obligă cluburile să fie organizate exclusiv ca asociații fără scop patrimonial sau societăți comerciale pe acțiuni.
Această prevedere încalcă principiile concurenței loiale, prevederile Regulamentului (UE) 651/2014, jurisprudența CJUE în cauza C-333/21, dar și dreptul la liberă asociere garantat de Constituția României (art. 40) și Legea educației fizice și sportului nr. 69/2000.
Elemente cheie invocate:
– Cluburile sportive, inclusiv cele de drept public, sunt calificate drept „întreprinderi” în sensul legislației concurenței, conform Consiliului Concurenței și jurisprudenței CJUE.
– FRF aplică un tratament discriminatoriu între cluburi care oferă prestații echivalente (participare în Liga 2), afectând concurența și meritul sportiv.
– Drepturile comerciale ale cluburilor din Liga a 2-a (inclusiv drepturi TV) continuă să fie exploatate colectiv de FRF, în contradicție cu angajamentele asumate de aceasta în Decizia CC nr. 13/2011.
Ce solicităm prin plângerea adresată Consiliului Concurenței:
– Deschiderea unei investigații oficiale privind comportamentul abuziv al FRF;
– Obligarea FRF la modificarea regulamentului de licențiere, în sensul eliminării articolului discriminatoriu;
– Acordarea licenței pentru participarea în Liga 1 către clubul Steaua București și alte cluburi de drept public, pe baza meritului sportiv și a îndeplinirii criteriilor obiective;
– Aplicarea sancțiunilor prevăzute de lege pentru încălcarea normelor concurențiale;
– Impunerea de măsuri interimare care să permită participarea Stelei în Liga 1 în sezonul 2025–2026, în cazul obținerii performanței sportive corespunzătoare.
AS47 este o structură legal constituită conform OG 26/2000, cu obiective ce includ apărarea intereselor clubului Steaua București și a suporterilor săi. Considerăm că intervenția autorităților este imperios necesară pentru restabilirea legalității, a concurenței și a egalității de tratament în fotbalul românesc.
Ne reafirmăm sprijinul total față de clubul Steaua București și solicităm tuturor instituțiilor publice să vegheze la aplicarea corectă și nediscriminatorie a legii în sport.”, sună comunicatul AS47.
Dacă, în trecut, FRF nu a avut o problemă cu cluburile de drept public, să le lase să evolueze în prima ligă, vezi cazurile CS Gaz Metan Mediaș și CS Otopeni, între timp, după ce Steaua și-a reactivat secția de fotbal în cadrul clubului, federația a introdus în procesul de licențiere pentru prima ligă un articol din Legea Sportului care interzice acestor cluburi publice să urce în prima ligă.
În schimb, FRF acceptă cesionări de activitate și de loc în campionatele pe care le organizează după ce cluburile de drept public s-au transformat în unele de drept privat, dar care sunt conduse, de fapt, tot de autoritățile publice. Enumerăm aici unele dintre cel mai cunoscute cazuri din ultimii ani, precum Campionii FC Argeș, Gloria Buzău sau ACSM Reșița și se pregătesc Corvinul, CSM Slatina, Unirea Ungheni sau CSC Șelimbăr. Însă, în afară de acestea, majoritatea cluburilor din fotbalul românesc sunt susținute din bani public.
În ultimele sezoane, Steaua și Corvinul au terminat pe loc direct promovabil în prima ligă, în timp ce din nou Steaua și CSC Șelimbăr au terminat pe locuri calificabile în baraje de promovare, însă s-au lovit de regulamentul FRF care le interzice accederea în SuperLigă, în ciuda reușitelor de pe teren.
În sezonul 2024/25 de Liga 2 au activat opt cluburi de drept public: Steaua, Corvinul, CS Afumați, CSM Slatina, Unirea Ungheni, CSC Șelimbăr, CSC Dumbrăvița și CSM Focșani.
În noul sezon, 2025/26, ar trebui să joace fără drept de promovare: Steaua, Corvinul, CS Afumați, CSM Slatina, Unirea Ungheni, CSC Șelimbăr, CS Dinamo, CS Tunari, Gloria Bistrița Năsăud și CSM Olimpia Satu Mare, ultimele patru fiind nou-promovare. Dintre acestea, Corvinul, Slatina și Unirea Ungheni și-au anunțat primii pași pentru transformarea în club de drept privat, prin combinații acceptate de FRF.
Foto: Steaua București